
Loimaalta peltojen keskeltä vanhempien autotallista yhden miehen uurastuksesta alkanut tarina on kasvanut yli 30 vuoden aikana uusiin mittoihin. Tänään Charmiassa toimii yli sata kalustealan ammattilaista, oma tehdas, keskusvarasto ja 13 myymälää ympäri Suomen. Mutta vaikka mittakaava on muuttunut, yksi asia ei ole: rakkaus siihen, mitä tehdään – ja ennen kaikkea kenelle se tehdään. Meille kaikille Charmialaisille jokainen uusi keittiö on edelleen yhtä tärkeä kuin se ensimmäinen, kolmenkymmenen vuoden takaa.

1992- Autotallista alkunsa saanut unelma
Charmian tarina alkoi vuonna 1992, kun Pertti Lehtinen ryhtyi valmistamaan mittatilausovia ja maalaamaan MDF-ovia omin käsin vanhempiensa autotallissa Loimaalla. Suosio yllätti ja pian kesäkuussa perustettiin jo Loimaalle ensimmäinen Kalustetukku yhdessä Kari Ihanamäen kanssa – konsepti erottautui kilpailijoista hinnalla ja muunneltavuudellaan.

1990– Kasvun aika
Toiminnan laajentuessa miehet päättivät ottaa uuden askeleen – he pakkasivat laukkunsa ja suuntasivat matkatoimistoon ostamaan matkan kohti Espanjaan. Reissun tavoitteena ei ollutkaan aurinkoranta, vaan tutustuminen keittiöalan tavarantoimittajiin. Matka oli oikein onnistunut ja näin meistä tuli ensimmäinen suomalainen keittiövalmistaja, joka tuo omatoimisesti kalustekomponentteja Euroopasta Suomeen.
Samaan aikaan yritys laajeni kotimaassa. Kun ovivalmistus ei enää mahtunut pelkästään Loimaalle, päätettiin lähteä kokeilemaan isomman kaupungin sykettä. Myymälä ja varasto perustettiin Turun Orikedolle, ja kasvava asiakasmäärä osoitti, että suunta oli oikea. Kaupan käydessä alkoi kypsyä ajatus ketjun laajentamisesta myös muihin kaupunkeihin.
Näin syntyi franchising-malli. Pertti ja Kari alkoivat etsiä yrittäjiä, jotka halusivat lähteä rakentamaan Kalustetukku-myymälöitä omille paikkakunnilleen. Malli tarjosi mahdollisuuden ketjun kasvulle, mutta säilytti samalla paikallisen palvelun ja yrittäjyyden hengen, joka oli ollut alusta saakka toiminnan ytimessä.

2000- Vauhdikas valtakunnallistuminen
Kalustetukku jatkoi kasvuaan ja laajeni 2000-luvulla ympäri Suomea. Uusia myymälöitä avattiin muun muassa Tampereella, Espoossa, Jyväskylässä, Porissa, Oulussa, Vantaalla ja Hämeenlinnassa. Televisiomainos, jossa lupailtiin keittiö ”puolet halvemmalla kuin naapurilla”, jäi kansan mieleen ja sementoi Kalustetukun paikan suomalaisten keittiöpuheissa.
Samaan aikaan teknologia mullisti keittiöalan. Keittiön suunnittelu ei enää ollut vain mittanauhaa ja piirroksia, vaan interaktiivista, asiakaslähtöistä ja visuaalisesti rikasta.
Maailman muuttuessa myös kuluttajien odotukset muuttuivat – asiakkaat halusivat entistä enemmän vaikuttaa siihen, miltä heidän keittiönsä näyttää ja tuntuu. Sisustaminen nousi vahvaksi trendiksi, ja ihmiset etsivät keittiöihinsä persoonallisuutta.
Kalustetukku teki ison uudistuksen ja lähti rohkeasti uuteen suuntaan – kohti nykyaikaisempaa, designiin ja asiakaskokemukseen perustuvaa mallia, jossa asiakkaalla on aidosti mahdollisuus suunnitella juuri oman näköisensä keittiö.

2010- laatua ja omat tuotteet
Kun keittiöalan kilpailu kiristyi ja ”tukkua tuli tukun perään”, Kalustetukussa ymmärrettiin, että oli aika erottua. Vuonna 2014 lanseerattiin uusi tuotemerkki: Charmia. Syntyi selkeä lupaus asiakkaille – ”Keittiömme on nyt Charmia.”
Taustalla tehtiin myös yritysjärjestelyjä, ja Kari Ihamäki jäi pois toiminnasta. Uusi aikakausi vaati uusia rakenteita, selkeitä rooleja ja uutta suuntaa – ja se näkyi koko toiminnassa. Kalustetukku-nimi jäi taustalle, mutta ei unohtunut: sen perintö elää yhä Charmian joustavuudessa ja käytännönläheisyydessä.
Vuonna 2019 valmistui oma tehdas Loimaalle, joka mahdollisti entistä tehokkaamman ja laadukkaamman tuotannon. Charmia alkoi panostaa itseensä – laatuun, kestävyyteen ja asiakaskokemukseen. Alusta asti mukana ollut ajatus ”aina on pystytty modaamaan” pysyi mukana: Charmian keittiö ei ole valmis ennen kuin se on juuri oikea asiakkaalle.

2020- kalustetukku on nyt Charmia
Maaliskuussa 2022 käännettiin uusi sivu, kun Kalustetukku-nimi jätettiin virallisesti historiaan. Tästä eteenpäin kaikki myymälät kulkivat Charmia-nimellä.
Syksyllä 2024 otettiin jälleen iso askel, kun lanseerattiin oma ovimallisto, Pohjola. Malliston taustalla oli tuttu Charmia-idea: joustavuus ilman lisähintaa. Asiakas voi vaikuttaa keittiönsä ilmeeseen niin, ettei hinta karkaa käsistä – meille on tärkeää, että vaihtoehtoja saa samalla hinnalla. Pohjola toi valikoimaan modernia suomalaista tyyliä, kestävää laatua ja viimeistellyn ilmeen.

Charmia tänään
Vaikka paljon on muuttunut, perusajatus on pysynyt aina samana. Teemme kotimaista ja kestävää sekä pystymme toimimaan joustavasti. Charmia on tänään vahva suomalainen perheyritys, jolla on oma tehdas, vahvat toimitussopimukset ja pitkä historia keittiöiden, kylpyhuoneiden ja säilytysratkaisujen toteuttajana. Avainlipun ja Design from Finland -merkkien siivittämänä Charmia seisoo ylpeänä juurillaan – Loimaalla valmistettuna, Suomessa suunniteltuna ja suomalaisiin koteihin sopivina.
Meille voit piipahtaa koska vain ilman ajanvarausta – vaikka vain hakemaan inspiraatiota. Jos haluat varmistaa asiantuntijamme palvelut, voit varata puolen tunnin ajan ideakäynnille, kun olet vielä ihan alkuvaiheessa tai jos haluat jo edistää hankettasi, suosittelemme varaamaan suunnitteluajan. Lue lisää suunnittelupalveluistamme.
Asiakkaistamme 95 % suosittelee*
Asiakkaamme rakastavat Charmia-keittiöitä, 95% asiakkaistamme suosittelee meitä (*Trustmary-asiakastyytyväisyystutkimus kevät 2023)
KEITTÖITÄ KAIKISSA HINTALUOKISSA
Paikalliset varastot, suorat hankintakanavat ja isot ostoerät karsivat ylimääräiset kulut keittiön hinnasta. Valitse budjettiisi sopiva ratkaisu.
Jopa 25 vuoden takuu ja kotimaisuusaste yli 80 %
Tuotteillamme on jopa 25 vuoden takuu. Rungot, ovet ja tasot valmistetaan omassa ja suomalaisissa tehtaissa. Keittiöiden kotimaisuusaste on aina vähintään 80 %.